( Gambar di atas sekadar ilustrasi semata-mata )
Assalamu’alaikum w.h.t dan salam sejahtera kepada semua
pelanggan Pusaka Alam 2U.
Baru-baru ini ada beberapa pelanggan kami yang
bertanyakan tentang pernikahan antara jin dan manusia serta hukumnya dalam
Islam. Maka di sini pihak kami berasa bertanggungjawab untuk menjawab
pertanyaan tersebut setelah bermusyawarah dengan beberapa orang guru yang arif
di dalam bidang ini.
Masalah perihal tentang pernikahan antara jin dan manusia
ini pernah dibahas oleh Imam Syibli Hanafi (769 h) dalam bukunya “Aakamul
Marjan” dan Dumairi dalam kitabnya “Hayatul Hayawan al-Kubra”. Pembahasan
meliputi permasalahan mungkinkah manusia menikah dengan jin? Dan bolehkah bila
itu terjadi. Kemungkinannya, kebanyakan ulama mengatakan mungkin dengan dalil
firman Allah kepada iblis “ berserikatlah dengan mereka (manusia) dalam harta
dan anak-anak mereka ” (Isra’ : 64). Hadis Rasulullah memperkuat ini “ Barang
siapa mengumpuli isterinya dengan tanpa membaca basmalah, maka syaitan akan
ikut andil bersamanya ” (Ibnu Jarir dalam Tahdzibul Atsar).
Pendapat yang mengatakan tidak mungkin beralasan kerana
manusia diciptakan dari bumi, sedangkan jin dari api, kedua unsur ini tidak
akan bersatu. Namun ini ditentang bahawa itu pada mulanya, tapi sekarang unsur
tersebut sudah tidak ada lagi pada manusia dan jin. Alasan kedua, tidak mungkin
ada hubungan seks antara kedua makhluk ini, kerana bagaimana boleh terjadi
sperma manusia mengalami proses pembuahan dalam rahim jin atau sebaliknya. Ini
juga ditentang bahawa pernikahan sepasang manusia yang sama sekali tidak
mungkin berhubungan seksual juga diperbolehkan.
Buku tersebut selanjutnya menceritakan kisah-kisah
terjadinya pernikahan antara manusia dan jin. Saya sendiri pernah mendengar dan
melihat seorang sahabat saya di Indonesia yang menikah dengan jin. Hukumnya
menurut syariat Islam yaitu para ulama berbeza pendapat. Yang pertama
mengatakan tidak boleh dikatakan oleh ulama Hambali, seperti termaktub dalam
fatwa Sirajiyah. Dalilnya firman Allah “ Dan Allah telah menjadikan untuk kalian
dari diri kalian isteri-isteri ” (an-Nahl : 72). Dan ayat “ Dan di antara
tanda-tanda kebesarannya, Allah menciptakan untuk kamu sekalian dari jenismu
isteri-isteri agar kalian tenteram dan dijadikan di antara kalian rasa kasih
dan sayang ” (ar-Rum:21).
Ayat-ayat ini jelas bahawa dalam pernikahan dengan jin
tidak menyimpan tujuan di atas dan perbezaan alam menghalang wujudnya hubungan
pernikahan yang sempurna. Pendapat kedua dari Hasan Basri dan Qatadah
mengatakan boleh. Ayat tersebut menurutnya, tidak menyatakan jelas keharaman
nikah antara manusia dan jin.Namun pendapat yang mengatakan boleh tetap
mengatakan bahawa pernikahan antara manusia dan jin hukumnya makruh, kerana
permasalahan yang mungkin timbul akibat pernikahan ini sukar menyelesaikannya
secara hukum. Misalnya terjadi cerai atau masalah nafkah, sulit diselesaikan
secara hukum. Imam Malik pernah ditanya tentang seorang lelaki dari bangsa jin
ingin menikahi perempuan muslimah. Beliau menjawab “ Saya melihat ini boleh
saja secara agama, tapi saya sangat tidak suka melihat wanita hamil, kemudian
ketika ditanya siapa suamimu, lalu dia bagitahu “ jin”. Lama-kelamaan para
pelaku hamil di luar nikah pun akan mengatakan hal yang sama, hingga berlaku
banyak kerosakan dalam Islam. Mazhab Maliki tetap mengatakan boleh disertai
makruh hukumnya lelaki manusia menikah dengan jin perempuan. Wallahu a’lam.
Adakalanya kita mendengar kisah perkahwinan di antara
manusia dan jin yang kebiasaannya orang Melayu menyebut orang Bunian. Apakah
pandangan Islam mengenai perkahwinan ini yang melibatkan sama ada manusia itu
lelaki ataupun perempuan. Dalam hal ini ada dua persoalan :
1) Kemungkinannya.
2) Pandangan syarak mengenainya.
Kalau dikaji dari segi kemungkinannya maka ianya tetap
berlaku. At Tabari berkata “ Mereka menyakini pernikahan dan persetubuhan
kadang-kadang berlaku di antara manusia dan jin sebagaimana firman Allah s.w.t
bermaksud :
" Dan desak serta pujuklah sesiapa Yang Engkau dapat
memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda
serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah dengan
mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah
mereka (dengan janji-janjimu) ". Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh
Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.
Mafhum sabda Rasulullah s.a.w
“Apabila seseorang suami menyetubuhi perempuannya dan dia
tidak menyebut nama Allah, maka mereka akan didatangi syaitan dan bersetubuh
bersama”.
Ibnu Abbas pula berkata :
“Apabila seorang suami menyetubuhi isterinya dalam
keadaan haid, ia didahului oleh syaitan,. Apabila perempuan itu hamil, maka dia
akan mengandungkan khunsa (pondan). Kaum pondan itu adalah anak-anak jin "
Ibnu Taimiah menguatkan pendapat ini dengan katanya : “
Terkadang manusia dan jin bernikah dan melahirkan anak dan ini sesuatu yang
telah termaklum ”.
Nabi kita Muhammad s.a.w telah menegah kita bernikah
dengan jin. Para fuqaha berkata, tidak harus berkahwin di antara manusia dan
jin dan dimakruhkan pula oleh kaum tabiin, ini menunjukkan perkahwinan itu
boleh berlaku. Sekiranya tidak boleh berlaku pernikahan ini maka tidak akan
timbul hukum harus atau pun haram.
Ahli sejarah dan ahli-ahli hadis menceritakan tentang
kisah perkahwinan ini daripada Ulama Salafi terdahulu sebagaimana yang disebut
oleh Ahmad bin Sulaiman daripada A’masy katanya :
“Ada jin jantan yang berkahwin dengan kaum kami, dan aku
bertanya kepadanya apakah makanan yang paling kamu suka, maka jawab jin itu
nasi. Kami bawakan nasi berkenaan, maka kami nampak suapan terangkat sedangkan
orangnya tidak ada. Dan banyak lagi kisah mengenai perkahwinan ini sebagai
bukti berlakunya”.
Sekiranya ditanya bagaimana boleh berlakunya sedangkan
unsur manusia dari tanah dan jin dari api. Unsur tanah bagaimana ianya boleh
masuk ke dalam rahim jin yang berunsur api. Unsur tanah adalah sejuk dan lembut
sedangkan api panas dan tidak akan lahirnya keturunan. Maka jawapannya :
1) Walaupun mereka diciptakan daripada api tidaklah kekal
dengan kejadiannya yang asal itu, tetapi berubah setelah beranak pinak, makan
minum dan sebagainya. Sebagaimana anak Adam yang asalnya adalah tanah tetapi
sekarang sudah pun berubah daripada asalnya.Nabi kita Muhammad s.a.w
menceritakan bahawa lidah syaitan dirasakan sejuk apabila Nabi mencekiknya.
فمازلت
أخنقة حتي برد لعابه
Aku terus mencekiknya sehingga sejuk air liurnya. Ini
menunjukkan unsur asal sudah tidak ada lagi kalau masih daripada unsur asal
nescaya panas air liurnya.
2) Masalah hukum syarak. Jumhur ulamak seperti Al Hasan,
Qatadah, Ishak, dan Hakim mengatakan bahawa makruh hukumnya.
Tetapi pendapat Imam Malik bin Anas r.a mengatakan harus
tetapi tidak digalakkan. Abu Othman Said bin Al Abbas Ar Razi menulis di dalam
kitabnya
الاءاهام
والوسوـس
Mengenai perniakahan dengan jin, suatu kaum telah menulis
surat kepada Imam Malik bin Anas bertanya mengenai pernikahan dengan jin.
Katanya, di sana ada satu jin “ lelaki ” meminang seorang wanita manusia, dia
ingin supaya menjadi halal perhubungannya. Imam Malik menjawab, “ aku lihat
tidak ada apa-apa masalah di dalam agama tetapi adalah makruh kerana apabila
terdapat seorang wanita hamil dan ditanya siapa suaminya maka jawapannya JIN
maka akan timbul kerosakan di dalam agama kita.
Ada pula sesetengah ulamak mengatakan haram berdasarkan
firman Allah s.w.t bermaksud :
" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan
kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum
lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan
hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan
kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi
keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang
berfikir."
Sekiranya berlaku perkahwinan di antara manusia dan jin
tidak akan berlaku keserasian dan kemesraan di antara suami dan isteri
disebabkan berlainan bangsa. Maka hilanglah nikmat perkahwinan yang disebut
sebagai ketenangan (sakinah). Pendapat ini berdasarkan juga hadis Rasulullah
s.a.w daripada Mohd bin Yahya Al Qadie, daripada Basyar bin Umar, daripada Ibn
Lahiah daripada Yunus bin Yazid daripada Az Zuhri katanya Baginda Rasulullah
s.a.w telah melarang berkahwin dengan jin.
Perkahwinan di antara jin dan manusia akan timbul
perasaan tidak tenteram, takut, bimbang dan berbagai-bagai lagi. Tidak wujud
perasaan tenang, sakinah dan gembira. Oleh itu hilanglah nikmat perkahwinan
yang disebut dalam ayat tadi, iaitu tanda-tanda kebesaran Allah menjadikan
perkahwinan itu ketenangan, kemesraan, berkasih sayang dan sebagainya.
Tambahan pula timbul permusuhan di antara dua golongan
semenjak zaman berzaman sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud :
" Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka
berdua dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang
mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu!
sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu
semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke
suatu masa (mati) ".
Berbalik kepada bagaimanakah pernikahan ini boleh terjadi
maka elok kiranya kita mengetahui serba sedikit tentang beberapa perkara
tentang pernikahan itu sendiri di dalam Islam. Perkara itu tebahagi kepada
rukun nikah, syarat bakal suami, syarat bakal isteri, syarat wali,
syarat-syarat saksi, syarat ijab dan syarat qabul.
RUKUN NIKAH
• Pengantin lelaki
• Pengantin perempuan
• Wali
• Dua orang saksi lelaki
• Ijab dan kabul ( akad nikah )
SYARAT BAKAL SUAMI
• Islam
• Lelaki yang tertentu
• Bukan lelaki mahram dengan bakal isteri
• Mengetahui wali yang sebenar bagi akad nikah tersebut
• Bukan dalam ihram haji atau umrah
• Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
• Tidak mempunyai empat orang isteri yang sah dalam satu
masa
• Mengetahui bahawa perempuan yang hendak dikahwini
adalah sah dijadikan isteri
SYARAT BAKAL
ISTERI
• Islam
• Perempuan yang tertentu
• Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
• Bukan seorang khunsa
• Bukan dalam ihram haji atau umrah
• Tidak dalam idah
• Bukan isteri orang
SYARAT WALI
• Islam, bukan kafir dan murtad
• Lelaki dan bukannya perempuan
• Baligh
• Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
• Bukan dalam ihram haji atau umrah
• Tidak fasik
• Tidak cacat akal fikiran, gila, terlalu tua dan
sebagainya
• Merdeka
• Tidak ditahan kuasanya daripada membelanjakan hartanya
Sebaiknya bakal isteri perlulah memastikan syarat WAJIB
menjadi wali. Sekiranya syarat wali bercanggah seperti di atas maka tidak
sahlah sebuah pernikahan itu. Sebagai seorang mukmin yang sejati, kita
hendaklah menitik beratkan hal-hal yang wajib seperti ini. Jika tidak di ambil
kira, kita akan hidup di lembah zina selamanya.
JENIS-JENIS WALI
• Wali mujbir: Wali dari bapa sendiri atau datuk sebelah
bapa (bapa kepada bapa) mempunyai kuasa mewalikan perkahwinan anak perempuannya
atau cucu perempuannya dengan persetujuannya atau tidak (sebaiknya perlu
mendapatkan kerelaan bakal isteri yang hendak dikahwinkan)
• Wali aqrab: Wali terdekat mengikut susunan yang layak
dan berhak menjadi wali
• Wali ab’ad: Wali yang jauh sedikit mengikut susunan
yang layak menjadi wali, jika ketiadaan wali aqrab berkenaan. Wali ab’ad ini
akan berpindah kepada wali ab’ad lain seterusnya mengikut susunan tersebut jika
tiada yang terdekat lagi.
• Wali raja / hakim: Wali yang diberi kuasa atau
ditauliahkan oleh pemerintah atau pihak berkuasa negeri kepada orang yang telah
dilantik menjalankan tugas ini dengan sebab-sebab tertentu
SYARAT-SYARAT
SAKSI
• Sekurang-kurangnya dua orang
• Islam
• Berakal
• Baligh
• Lelaki
• Memahami kandungan lafaz ijab dan qabul
• Dapat mendengar, melihat dan bercakap
• Adil ( Tidak melakukan dosa-dosa besar dan tidak
berterusan berbuat dosa-dosa kecil )
• Merdeka
SYARAT IJAB
• Pernikahan nikah ini hendaklah tepat
• Tidak boleh menggunakan perkataan sindiran
• Diucapkan oleh wali atau wakilnya
• Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah (
nikah kontrak contoh perkahwinan ( ikatan suami isteri ) yang sah dalam tempoh
tertentu seperti yang dijanjikan dalam persetujuan nikah muataah )
• Tidak secara taklik ( tiada sebutan prasyarat sewaktu
ijab dilafazkan )
Contoh bacaan Ijab : Wali / wakil Wali berkata kepada
bakal suami:"Aku nikahkan / kahwinkan engkau dengan Diana Binti Daniel
dengan mas kahwinnya / bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai ".
SYARAT QABUL
• Ucapan mestilah sesuai dengan ucapan ijab
• Tiada perkataan sindiran
• Dilafazkan oleh bakal suami atau wakilnya ( atas
sebab-sebab tertentu )
• Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah (
seperti nikah kontrak )
• Tidak secara taklik ( tiada sebutan prasyarat sewaktu
qabul dilafazkan )
• Menyebut nama bakal isteri
• Tidak diselangi dengan perkataan lain
Contoh sebutan qabul ( akan dilafazkan oleh bakal suami
): " Aku terima nikah / perkahwinanku dengan Diana Binti Daniel dengan mas
kahwinnya / bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai " ATAU "
Aku terima Diana Binti Daniel sebagai isteriku ".
Selepas qabul dilafazkan Wali / wakil Wali akan
mendapatkan pengiktirafan / kesaksian dari para hadirin khususnya dari dua
orang saksi perkahwinan dengan cara meminta saksi mengatakan lafaz
"SAH" atau perkataan lain yang sama maksud dengan perkataan itu.
Selanjutnya Wali / wakil Wali akan membaca doa selamat
agar perkahwinan suami isteri itu berkekalan dan berbahagia sepanjang kehidupan
mereka serta doa itu akan diaminkan oleh para hadirin.
Sejurus itu, mas kahwin / bayaran perkawinan / mahar akan
diserahkan kepada pihak isteri dan selalunya sebentuk cincin akan disarungkan
kepada jari manis isteri oleh suami sebagai tanda permulaan ikatan kekeluargaan
atau simbol pertalian kebahagiaan suami isteri. Aktiviti ini diteruskan dengan
isteri mengucup / mencium tangan suami, manakala suami mencium dahi isteri atau
pipinya. Aktiviti ini disebut sebagai "Pembatalan Wuduk". Ini kerana
sebelum akad nikah dijalankan, suami dan isteri itu diminta untuk berwuduk
terlebih dahulu.
Suami isteri juga diminta untuk solat sunat nikah sebagai
tanda kesyukuran selepas perkahwinan berlangsung. Perkahwinan Islam sememangnya
mudah kerana ia tidak perlu mengambil masa yang lama dan memerlukan banyak
aset-aset perkahwinan disamping mas kahwin,hantaran atau majlis keramaian (
walimatul urus ) yang tidak perlu membebankan atau membazir. Jadi mengapa perlu
menyusahkan dalam hal berkaitan perkahwinan dan mengapakah perlu melakukan
zina?
WAKIL WALI / QADI
Wakil wali / Qadi adalah orang yang dipertanggungjawabkan
oleh institusi Masjid atau jabatan / pusat Islam untuk menerima tuntutan para
Wali untuk menikahkan / mengahwinkan bakal isteri dengan bakal suami.Segala
urusan perkahwinan,penyedian aset perkahwian seperti mas kahwin, barangan
hantaran ( hadiah ), penyedian tempat berkahwin, jamuan makanan kepada para
hadirin dan lain-lain adalah tanggungan pihak suami isteri itu. Qadi hanya
perlu memastikan aset-aset itu telah disediakan supaya urusan perkahwinan
berjalan lancar.Disamping tanggungjawabnya mengahwinkan suami isteri berjalan
dengan dengan sempurna, Qadi perlu menyempurnakan dokumen-dokumen berkaitan
perkahwinan seperti sijil perkahwinan dan pengesahan suami isteri di pihak
tertinggi seperti jabatan Islam dan jabatan pendaftaran negara.Ini bagi
memastikan status resume suami isteri itu sentiasa sulit dan terpelihara.Qadi
selalunya dilantik dari kalangan orang-orang alim ( yang mempunyai pengetahuan
dalam agama Islam dengan luas ) seperti Ustaz, Muallim, Mufti, Sheikh Ul-Islam
dan sebagainya.Qadi juga mesti merupakan seorang lelaki Islam yang sudah
merdeka dan akhil baligh.
MAHAR
Mahar ialah pemberian yang wajib diberikan oleh lelaki
kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya. Ia juga disebut sebagai mas
kahwin. Hukumnya adalah wajib berdasarkan surah An-Nisa: ayat 4. Jumlah mahar
yang wajib dibayar akan ditentukan oleh walinya jika perempuan itu masih kecil,
tetapi sudah baligh atau janda boleh ditentukan oleh perempuan itu sendiri.
Mahar boleh dibayar dengan pelbagai cara yang mempunyai nilai atau faedah
tertentu berdasarkan persetujuan bersama seperti rumah, kebun, mengajar atau
membaca al-Quran, mengajar ilmu agama, senaskah kitab al-Quran, sejadah
sembahyang, pakaian sembahyang atau sebagainya. Malah ia boleh dibayar secara
tunai, bertangguh atau berhutang. Jika mahar berhutang, suami wajib membayarnya
setelah melakukan persetubuhan atau persetubuhan secara syubhah atau salah
seorang mati. Jika suaminya mati, waris suami wajib membayarnya kepada ahli
waris isterinya. Jika diceraikan sebelum bersetubuh, hutang mahar wajib dibayar
separuh daripada nilainya kepada bekas isterinya, jika sudah dibayar tetapi
belum bersetubuh, maka isteri wajib memulangkan separuh daripadanya. Jika
isteri meminta fasakh, mereka belum bersetubuh, dan mahar masih berhutang,
suaminya tidak wajib membayarnya. Jika sudah dibayar, bekas isteri wajib
memulangkan kesemua jumlah mahar tersebut.
Jenis mahar
• Mahar misil : mahar saudara perempuan yang telah
berkahwin sebelumnya
• Mahar muthamma : mahar yang dinilai berdasarkan
keadaan, kedudukan, atau ditentukan oleh perempuan atau walinya.
WALIMATULURUS
Walimatulurus atau kenduri kahwin sunat ( seperti majlis
santapan makanan ) diadakan dan menerima jemputannya adalah wajib ( terdapat
ulama mengatakan sunat ). Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai
mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya
terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan
mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka. Terdapat beberapa adab
dalam walimatulurus seperti dilakukan selepas akad nikah; menjemput jemputan
mengikut keutamaan seperti didahulukan saudara-mara, kaum kerabat dari
kedua-dua pihak, jiran dan rakan kenalan; bagi pengantin wanita hendaklah
mengikut sunah Nabi Muhammad SAW dengan cara bersederhana dan tidak unsur
mehah, maksiat dan kemungkaran; dilarang sama sekali berhutang yang
membebankan.Dalam menganjurkan agenda berkaitan Walimatulurus,etika berbudaya
mengikut adat resam bangsa masing-masing adalah dibolehkan,namun perlu diingat
agar penganjurannya perlulah selari dengan apa yang dianjurkan oleh Islam tanpa
mempunyai rasa gharar ( was-was ) dalamnya.Juga tidak mempunyai pengaruh adat
berunsur keagamaan dan kepercayaan yang dicedok dari agama lain.Islam melarang
aktiviti persandingan seperti yang menjadi adat kebiasaan dalam masyarakat
melayu khususnya kerana perbuatan tersebut telah menampakkan pengaruh
Hindu-Buddha seperti aktiviti merenjis dan menepung tawar, selain
memperlihatkan pasangan pengantin yang bergaya dan bersolek secara terus kepada
hadirin. Hal ini akan pasti akan menimbulkan rasa bangga oleh pasangan
pengantin dan menimbulkan rasa ( seperti cemburu,gersang dan was-was ) dari
kalangan hadirin yang melihat aktiviti persandingan tersebut.
Segala apa yang diterangkan di atas adalah secara umumnya
pernikahan antara manusia sesama manusia mengikut syarat-syarat tertentu. Jika
berlaku pernikahan antara manusia dengan jin pula perlulah juga mengikut syarat
sekurang-kurangnya ada pengantin lelaki, pengantin perempuan, Wali Hakim , dua
orang saksi lelaki serta ijab dan kabul ( akad nikah ). Saya pernah menyaksikan
sendiri bagaimana pernikahan antara manusia dan jin dilakukan di Indonesia.
Syarat yang paling penting adalah guru yang akan menjalankan urusan pernikahan
tersebut mestilah ‘menzahirkan’ jin tersebut ke dalam bentuk manusia. Kerana
mengikut guru yang menjalankan urusan tersebut, tidak sah sekiranya semasa akad
nikah diadakan salah seorang pengantin itu masih berada di alam yang berlainan.
Saksi dan juga Wali Hakim perlu melihat dengan jelas kedua-dua pengantin lelaki
dan perempuan tersebut. Untuk mempermudahkan lagi urusan berkenaan biasanya
guru tersebut sendiri yang akan menjadi wakil wali atau Qadi bagi pernikahan
tersebut.
Sebelum pernikahan dijalankan maka guru tersebut akan
membuat satu perjanjian dengan jin dan keluarganya yang mana jin tersebut tidak
boleh menganiayai isteri ( jika jin adalah lelaki ) dan tidak boleh derhaka
kepada suami ( jika jin adalah perempuan ). Jika melanggar syarat tersebut maka
akan hancur musnahlah mereka dengan sendirinya. Berlainan pula dengan manusia,
jika manusia itu suami tidak boleh menganiayai isteri ( jin ) dan jika manusia
itu isteri tidak boleh menderhakai suami ( jin ) tersebut. Jika melanggar
syarat tersebut maka manusia tersebut boleh ‘dighaibkan’ ke alam jin dan
menjadi hamba di alam tersebut buat selama-lamanya. Jika syarat-syarat tersebut
telah dipersetujui maka barulah pernikahan tersebut akan dijalankan oleh guru
tersebut.
Berhubung dengan mahar urusan pernikahan yang perlu
dibayar kepada guru pula adalah sekitar RM10,000 ke RM30,000 bagi guru yang
boleh ‘menzahirkan’ jin ke dalam bentuk manusia tersebut. Saya sendiri pernah
melihat puteri jin yang telah dizahirkan dalam bentuk manusia tersebut
mempunyai wajah yang cantik dan mempesonakan. Boleh disentuh dan boleh dipegang
sebagaimana manusia biasa. Kelebihan dalam menggunakan khidmat guru sebegini
dalam urusan pernikahan ini adalah pasangan jin tersebut boleh ‘ghaib’ pada
bila-bila masa dan ‘zahir’ pada bila-bila masa mengikut kehendak pasangan yang
satu lagi. Bermaksud di sini setelah selamat dinikahkan maka pasangan jin (
manusia ) tersebut boleh melihat isteri atau suaminya tanpa perlu bantuan guru
atau mengamalkan apa-apa ilmu untuk tujuan berkenaan. Jika berlaku kelahiran
pula, anak yang dilahirkan pula boleh ‘dizahirkan’ ke alam kita atau ‘ ghaib ’
ke alam jin. Dan anak tersebut juga boleh ‘ zahir ’ atau ‘ ghaib ’ bila-bila
masa yang dikehendaki oleh dirinya sendiri sebagaimana ibu atau bapanya itu (
jin ) tersebut mempunyai keistimewaan itu sebelumnya.
Biasanya pernikahan ini dijalankan di Indonesia hanyalah
semata-mata bertujuan untuk mendapat kekayaan bagi manusia kerana pasangan jin
yang dinikahkan itu berupaya mencari kekayaan harta dunia kepada manusia yang
dinikahinya mengikut kenyataan guru yang menjalankan urusan pernikahan
tersebut. Tetapi memang ada benarnya kerana sahabat saya di sana yang merupakan
seorang pemandu teksi mempunyai duit yang banyak sedangkan tidak munasabah
pekerjaan seperti itu mampu memberikannya sebuah rumah banglo yang besar
beserta 3 buah kereta mewah yang mana saya sendiripun tidak mampu membelinya
buat masa sekarang. Saya sendiri pun pernah ditawarkan oleh guru berkenaan
untuk dinikahkan dengan puteri jin dengan mahar yang jauh lebih rendah
berbanding mahar biasa pada tahun lepas namun setelah memikirkan
sedalam-dalamnya maka saya mentah-mentah menolak pelawaan guru berkenaan dengan
cara yang baik.
Akhirul kalam, dalam perkara melibatkan pernikahan jin
dan manusia ini bukanlah perkara yang mudah. Pihak Pusaka Alam 2U sendiri pun
tidak mampu untuk ‘ menzahirkan’ jin dalam bentuk manusia yang sempurna,
masakan boleh pula kami menikahkan manusia dengan jin sedangkan syarat utama
tersebut pun masih tidak mampu kami laksanakan. Bukan apa, jika jin tersebut
boleh ‘dizahirkan’ dalam bentuk manusia yang sempurna maka apa-apa sahaja
‘barang berharga’ yang dibawa olehnya dari alam jin akan sempurna zahirnya juga
ke alam kita ini. Rugilah dan tidak ada apa-apa kelebihanlah jika bernikah
dengan jin tetapi tiada mendapat keistimewaan atau kekayaan daripada pernikahan
tersebut. Semoga perkongsian ilmu ini bermanfaat untuk kita semua. Diingatkan
sekali lagi, pihak kami TIDAK menyediakan perkhidmatan ‘pernikahan dengan jin atau puteri jin’
dan jauh sekali dengan ‘ RATU JIN ’ kepada anda, cuma artikel
ini diterbitkan sekadar menjawab pertanyaan beberapa pelanggan yang bertanyakan
akan hal ini kepada pihak kami. Semua kenyataan di dalam artikel ini adalah
benar untuk pengetahuan anda. Diharap artikel ini dapat memuaskan hati
pelanggan kami yang bertanya. Sekian, harap maklum dan terima kasih.
~ Artikel ini diterbitkan oleh Syeikh Muhammad Solihen ~