Tawaran Istimewa Dan Perubahan Nilai Mahar Ilmu

Sempena tahun ke-9 penubuhan blog Pusaka-ilmuanwali.blogspot.com yang ditubuhkan pada awal tahun 2009,pihak kami ingin merakamkan penghargaan yang tertinggi kepada pemahar keilmuan dan juga peminat ilmu ghaib kami melalui tawaran harga mahar ISTIMEWA khas untuk anda semua.Kami mempunyai ribuan pelanggan yang berurusan dengan kami yang kami jaga 'privasi' pembeli tanpa pemberitahuan tentang pembelian di atas sebab-sebab tertentu.Kami berpengalaman selama lebih 16 tahun dalam bidang spiritual dan mempunyai ramai penuntut dari negara Malaysia, Thailand, Singapura dan Brunei. Juga beberapa pelanggan dari negara Vietnam, Arab Saudi, Turkmenistan,Australia, Indonesia, Britain dan China.InsyaAllah barangan pesanan anda akan sampai paling awal sehari selepas pembayaran ilmu dibuat dan selewat-lewatnya 14 HARI jika tiada kesilapan teknikal ( untuk barangan umum ).Jika barangan khas terutamanya pengisian KHADAM maka tertakluk kepada tempoh masa pengisian dan urusan guru. InsyaAllah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua pelanggan kami yang melayari blog ini. Sukacita dimaklumkan bahawa berkuat kuasa pada 15 Mei 2012, Pihak Pusaka Ilmuan Wali telah membuat penambahbaikan dan pertukaran nilai mahar bagi beberapa ilmu beserta barangan PERCUMA khas untuk pelanggan-pelanggan yang memaharkan ilmu dari kami. Sila layari blog kami untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang perkara ini. Pihak kami juga ingin memaklumkan tentang penambahan kos pos mengikut kawasan anda, HANYA untuk mahar ilmu yang bernilai BAWAH RM100 sahaja. Berikut adalah maklumat penambahan kos tersebut :

1. Sabah dan Sarawak - Tambahan RM15 untuk kos pos
2. Singapura - Tambahan RM60 untuk kos pos
3. Brunei - Tambahan RM70 untuk kos pos

( Pihak kami HANYA menggunakan perkhidmatan PosLaju Pos Malaysia sahaja.PEMBELIAN anda melebihi RM100 maka kos pos adalah percuma )

Sebarang pertanyaan sila hubungi Tok Adi di talian 017-5959321 ( sms @ call ). Sekian, terima kasih.

MAHAR yang diletakkan untuk ilmu-ilmu di bawah adalah tetap. Tetapi di dalam sesetengah kes, bergantung juga kepada tahap masalah anda dan budi bicara guru ( Tok Adi ). InsyaAllah boleh menghubungi kami untuk maklumat selanjutnya jika ada kemusykilan.
Sekian, terima kasih.

Memandangkan terlalu ramai pelanggan kami di dalam dan luar negara yang memohon Tawaran Diskaun Untuk Keilmuan terpilih dilanjutkan maka dengan ini adalah dimaklumkan bahawa berkuat kuasa pada 1 Jun 2017 sehingga 31 Disember 2017, Pihak Pusaka Ilmuan Wali

telah membuat TAWARAN DISKAUN 20% - 50% UNTUK KEILMUAN TERPILIH SAHAJA!!!
Untuk ahli baru, hanya sertai blog kami dan anda turut mendapat tawaran hebat ini. Hanya klik " join " di item Followers yang terdapat di sebelah kanan blog kami dan anda terus akan menikmati tawaran terhebat kami ini.Sila maklumkan penyertaan anda kepada kami semasa ingin memaharkan barangan kami.

1.Pihak Pusaka-Ilmuanwali Tidak berminat untuk berurusan dengan ‘ broker-broker ’ atau orang tengah dan sesiapa sahaja yang berkait dengan urusan BARANG KEBAL UMUM ATAU KEBAL KULIT, BARANG TEMBUS PANDANG, DELIMA MERAH AIR ( AZIMAH MERAH DELIMA ), GELIGA EMBUN HALIMUNAN DALAM AIR, KERIS BASAH, KERIS BERDIRI, KERIS BERGERAK dan sebagainya. Jika adapun Pusaka-Ilmuanwali memaharkan keilmuan seumpama ini, maka pihak yang HANYA kami mengalu-alukan adalah PEMBELI ATAU PEMAHAR SAHAJA. InsyaAllah barulah urusan boleh dilakukan dengan sebaik-baiknya.

2.Pihak Pusaka-Ilmuanwali tidak berminat dengan sebarang urusan ‘ tarik duit ’, pulihkan duit tarik, pulihkan emas tarik, pulihkan duit hancur dan berkara-perkara yang seumpamanya. Pihak Pusaka-Ilmuanwali mempunyai sebab tersendiri untuk menetapkan pendirian ini.

3.Pihak Pusaka-Ilmuanwali juga tidak menawarkan Ilmu yang menggalakkan maksiat berlaku secara berleluasa iaitu Ilmu Menurun Nombor Ekor atau Berjudi, Ilmu Pengasihan untuk 'Gay' atau 'Lesbian' dan Khadam Pengasihan atau Pelarisan Bersifat 'HITAM'. Pihak kami mempunyai pendirian yang kukuh tentang hal ini.

4.Akhir sekali, pihak Pusaka-Ilmuanwali juga tidak akan melayan dan tidak berminat untuk menjadi tempat bertanya kepada individu yang memaharkan keilmuan mistik dari sumber yang tidak ada kaitan dengan pihak Pusaka-Ilmuanwali sendiri. Melainkan untuk proses penambahbaikan dan pemulihan kekuatan barangan mistik itu sendiri. Mahar atas usaha tersebut akan dimaklumkan pihak kami setelah mendapat persetujuan hasil perbincangan dengan individu yang berminat untuk melakukan proses ini. InsyaAllah.

2.16.2013

PERIHAL PERNIKAHAN ANTARA JIN DAN MANUSIA ( Mengikut pengalaman pengasas blog sendiri )



                                     ( Gambar di atas sekadar ilustrasi semata-mata )


Assalamu’alaikum w.h.t dan salam sejahtera kepada semua pelanggan Pusaka Alam 2U.

Baru-baru ini ada beberapa pelanggan kami yang bertanyakan tentang pernikahan antara jin dan manusia serta hukumnya dalam Islam. Maka di sini pihak kami berasa bertanggungjawab untuk menjawab pertanyaan tersebut setelah bermusyawarah dengan beberapa orang guru yang arif di dalam bidang ini.

Masalah perihal tentang pernikahan antara jin dan manusia ini pernah dibahas oleh Imam Syibli Hanafi (769 h) dalam bukunya “Aakamul Marjan” dan Dumairi dalam kitabnya “Hayatul Hayawan al-Kubra”. Pembahasan meliputi permasalahan mungkinkah manusia menikah dengan jin? Dan bolehkah bila itu terjadi. Kemungkinannya, kebanyakan ulama mengatakan mungkin dengan dalil firman Allah kepada iblis “ berserikatlah dengan mereka (manusia) dalam harta dan anak-anak mereka ” (Isra’ : 64). Hadis Rasulullah memperkuat ini “ Barang siapa mengumpuli isterinya dengan tanpa membaca basmalah, maka syaitan akan ikut andil bersamanya ” (Ibnu Jarir dalam Tahdzibul Atsar).

Pendapat yang mengatakan tidak mungkin beralasan kerana manusia diciptakan dari bumi, sedangkan jin dari api, kedua unsur ini tidak akan bersatu. Namun ini ditentang bahawa itu pada mulanya, tapi sekarang unsur tersebut sudah tidak ada lagi pada manusia dan jin. Alasan kedua, tidak mungkin ada hubungan seks antara kedua makhluk ini, kerana bagaimana boleh terjadi sperma manusia mengalami proses pembuahan dalam rahim jin atau sebaliknya. Ini juga ditentang bahawa pernikahan sepasang manusia yang sama sekali tidak mungkin berhubungan seksual juga diperbolehkan.

Buku tersebut selanjutnya menceritakan kisah-kisah terjadinya pernikahan antara manusia dan jin. Saya sendiri pernah mendengar dan melihat seorang sahabat saya di Indonesia yang menikah dengan jin. Hukumnya menurut syariat Islam yaitu para ulama berbeza pendapat. Yang pertama mengatakan tidak boleh dikatakan oleh ulama Hambali, seperti termaktub dalam fatwa Sirajiyah. Dalilnya firman Allah “ Dan Allah telah menjadikan untuk kalian dari diri kalian isteri-isteri ” (an-Nahl : 72). Dan ayat “ Dan di antara tanda-tanda kebesarannya, Allah menciptakan untuk kamu sekalian dari jenismu isteri-isteri agar kalian tenteram dan dijadikan di antara kalian rasa kasih dan sayang ” (ar-Rum:21).

Ayat-ayat ini jelas bahawa dalam pernikahan dengan jin tidak menyimpan tujuan di atas dan perbezaan alam menghalang wujudnya hubungan pernikahan yang sempurna. Pendapat kedua dari Hasan Basri dan Qatadah mengatakan boleh. Ayat tersebut menurutnya, tidak menyatakan jelas keharaman nikah antara manusia dan jin.Namun pendapat yang mengatakan boleh tetap mengatakan bahawa pernikahan antara manusia dan jin hukumnya makruh, kerana permasalahan yang mungkin timbul akibat pernikahan ini sukar menyelesaikannya secara hukum. Misalnya terjadi cerai atau masalah nafkah, sulit diselesaikan secara hukum. Imam Malik pernah ditanya tentang seorang lelaki dari bangsa jin ingin menikahi perempuan muslimah. Beliau menjawab “ Saya melihat ini boleh saja secara agama, tapi saya sangat tidak suka melihat wanita hamil, kemudian ketika ditanya siapa suamimu, lalu dia bagitahu “ jin”. Lama-kelamaan para pelaku hamil di luar nikah pun akan mengatakan hal yang sama, hingga berlaku banyak kerosakan dalam Islam. Mazhab Maliki tetap mengatakan boleh disertai makruh hukumnya lelaki manusia menikah dengan jin perempuan. Wallahu a’lam.

Adakalanya kita mendengar kisah perkahwinan di antara manusia dan jin yang kebiasaannya orang Melayu menyebut orang Bunian. Apakah pandangan Islam mengenai perkahwinan ini yang melibatkan sama ada manusia itu lelaki ataupun perempuan. Dalam hal ini ada dua persoalan :

1) Kemungkinannya.
2) Pandangan syarak mengenainya.

Kalau dikaji dari segi kemungkinannya maka ianya tetap berlaku. At Tabari berkata “ Mereka menyakini pernikahan dan persetubuhan kadang-kadang berlaku di antara manusia dan jin sebagaimana firman Allah s.w.t bermaksud :
" Dan desak serta pujuklah sesiapa Yang Engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu) ". Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.

Mafhum sabda Rasulullah s.a.w
“Apabila seseorang suami menyetubuhi perempuannya dan dia tidak menyebut nama Allah, maka mereka akan didatangi syaitan dan bersetubuh bersama”.
Ibnu Abbas pula berkata :
“Apabila seorang suami menyetubuhi isterinya dalam keadaan haid, ia didahului oleh syaitan,. Apabila perempuan itu hamil, maka dia akan mengandungkan khunsa (pondan). Kaum pondan itu adalah anak-anak jin "
Ibnu Taimiah menguatkan pendapat ini dengan katanya : “ Terkadang manusia dan jin bernikah dan melahirkan anak dan ini sesuatu yang telah termaklum ”.

Nabi kita Muhammad s.a.w telah menegah kita bernikah dengan jin. Para fuqaha berkata, tidak harus berkahwin di antara manusia dan jin dan dimakruhkan pula oleh kaum tabiin, ini menunjukkan perkahwinan itu boleh berlaku. Sekiranya tidak boleh berlaku pernikahan ini maka tidak akan timbul hukum harus atau pun haram.

Ahli sejarah dan ahli-ahli hadis menceritakan tentang kisah perkahwinan ini daripada Ulama Salafi terdahulu sebagaimana yang disebut oleh Ahmad bin Sulaiman daripada A’masy katanya :
“Ada jin jantan yang berkahwin dengan kaum kami, dan aku bertanya kepadanya apakah makanan yang paling kamu suka, maka jawab jin itu nasi. Kami bawakan nasi berkenaan, maka kami nampak suapan terangkat sedangkan orangnya tidak ada. Dan banyak lagi kisah mengenai perkahwinan ini sebagai bukti berlakunya”.

Sekiranya ditanya bagaimana boleh berlakunya sedangkan unsur manusia dari tanah dan jin dari api. Unsur tanah bagaimana ianya boleh masuk ke dalam rahim jin yang berunsur api. Unsur tanah adalah sejuk dan lembut sedangkan api panas dan tidak akan lahirnya keturunan. Maka jawapannya :

1) Walaupun mereka diciptakan daripada api tidaklah kekal dengan kejadiannya yang asal itu, tetapi berubah setelah beranak pinak, makan minum dan sebagainya. Sebagaimana anak Adam yang asalnya adalah tanah tetapi sekarang sudah pun berubah daripada asalnya.Nabi kita Muhammad s.a.w menceritakan bahawa lidah syaitan dirasakan sejuk apabila Nabi mencekiknya.

فمازلت أخنقة حتي برد لعابه
Aku terus mencekiknya sehingga sejuk air liurnya. Ini menunjukkan unsur asal sudah tidak ada lagi kalau masih daripada unsur asal nescaya panas air liurnya.

2) Masalah hukum syarak. Jumhur ulamak seperti Al Hasan, Qatadah, Ishak, dan Hakim mengatakan bahawa makruh hukumnya.
Tetapi pendapat Imam Malik bin Anas r.a mengatakan harus tetapi tidak digalakkan. Abu Othman Said bin Al Abbas Ar Razi menulis di dalam kitabnya
الاءاهام والوسوـس

Mengenai perniakahan dengan jin, suatu kaum telah menulis surat kepada Imam Malik bin Anas bertanya mengenai pernikahan dengan jin. Katanya, di sana ada satu jin “ lelaki ” meminang seorang wanita manusia, dia ingin supaya menjadi halal perhubungannya. Imam Malik menjawab, “ aku lihat tidak ada apa-apa masalah di dalam agama tetapi adalah makruh kerana apabila terdapat seorang wanita hamil dan ditanya siapa suaminya maka jawapannya JIN maka akan timbul kerosakan di dalam agama kita.

Ada pula sesetengah ulamak mengatakan haram berdasarkan firman Allah s.w.t bermaksud :

" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir."

Sekiranya berlaku perkahwinan di antara manusia dan jin tidak akan berlaku keserasian dan kemesraan di antara suami dan isteri disebabkan berlainan bangsa. Maka hilanglah nikmat perkahwinan yang disebut sebagai ketenangan (sakinah). Pendapat ini berdasarkan juga hadis Rasulullah s.a.w daripada Mohd bin Yahya Al Qadie, daripada Basyar bin Umar, daripada Ibn Lahiah daripada Yunus bin Yazid daripada Az Zuhri katanya Baginda Rasulullah s.a.w telah melarang berkahwin dengan jin.

Perkahwinan di antara jin dan manusia akan timbul perasaan tidak tenteram, takut, bimbang dan berbagai-bagai lagi. Tidak wujud perasaan tenang, sakinah dan gembira. Oleh itu hilanglah nikmat perkahwinan yang disebut dalam ayat tadi, iaitu tanda-tanda kebesaran Allah menjadikan perkahwinan itu ketenangan, kemesraan, berkasih sayang dan sebagainya.
Tambahan pula timbul permusuhan di antara dua golongan semenjak zaman berzaman sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud :
" Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati) ".

Berbalik kepada bagaimanakah pernikahan ini boleh terjadi maka elok kiranya kita mengetahui serba sedikit tentang beberapa perkara tentang pernikahan itu sendiri di dalam Islam. Perkara itu tebahagi kepada rukun nikah, syarat bakal suami, syarat bakal isteri, syarat wali, syarat-syarat saksi, syarat ijab dan syarat qabul.

RUKUN NIKAH
• Pengantin lelaki
• Pengantin perempuan
• Wali
• Dua orang saksi lelaki
• Ijab dan kabul ( akad nikah )

SYARAT BAKAL SUAMI
• Islam
• Lelaki yang tertentu
• Bukan lelaki mahram dengan bakal isteri
• Mengetahui wali yang sebenar bagi akad nikah tersebut
• Bukan dalam ihram haji atau umrah
• Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
• Tidak mempunyai empat orang isteri yang sah dalam satu masa
• Mengetahui bahawa perempuan yang hendak dikahwini adalah sah dijadikan isteri

SYARAT BAKAL ISTERI
• Islam
• Perempuan yang tertentu
• Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
• Bukan seorang khunsa
• Bukan dalam ihram haji atau umrah
• Tidak dalam idah
• Bukan isteri orang

SYARAT WALI
• Islam, bukan kafir dan murtad
• Lelaki dan bukannya perempuan
• Baligh
• Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
• Bukan dalam ihram haji atau umrah
• Tidak fasik
• Tidak cacat akal fikiran, gila, terlalu tua dan sebagainya
• Merdeka
• Tidak ditahan kuasanya daripada membelanjakan hartanya
Sebaiknya bakal isteri perlulah memastikan syarat WAJIB menjadi wali. Sekiranya syarat wali bercanggah seperti di atas maka tidak sahlah sebuah pernikahan itu. Sebagai seorang mukmin yang sejati, kita hendaklah menitik beratkan hal-hal yang wajib seperti ini. Jika tidak di ambil kira, kita akan hidup di lembah zina selamanya.

JENIS-JENIS WALI
• Wali mujbir: Wali dari bapa sendiri atau datuk sebelah bapa (bapa kepada bapa) mempunyai kuasa mewalikan perkahwinan anak perempuannya atau cucu perempuannya dengan persetujuannya atau tidak (sebaiknya perlu mendapatkan kerelaan bakal isteri yang hendak dikahwinkan)
• Wali aqrab: Wali terdekat mengikut susunan yang layak dan berhak menjadi wali
• Wali ab’ad: Wali yang jauh sedikit mengikut susunan yang layak menjadi wali, jika ketiadaan wali aqrab berkenaan. Wali ab’ad ini akan berpindah kepada wali ab’ad lain seterusnya mengikut susunan tersebut jika tiada yang terdekat lagi.
• Wali raja / hakim: Wali yang diberi kuasa atau ditauliahkan oleh pemerintah atau pihak berkuasa negeri kepada orang yang telah dilantik menjalankan tugas ini dengan sebab-sebab tertentu

SYARAT-SYARAT SAKSI
• Sekurang-kurangnya dua orang
• Islam
• Berakal
• Baligh
• Lelaki
• Memahami kandungan lafaz ijab dan qabul
• Dapat mendengar, melihat dan bercakap
• Adil ( Tidak melakukan dosa-dosa besar dan tidak berterusan berbuat dosa-dosa kecil )
• Merdeka

SYARAT IJAB
• Pernikahan nikah ini hendaklah tepat
• Tidak boleh menggunakan perkataan sindiran
• Diucapkan oleh wali atau wakilnya
• Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah ( nikah kontrak contoh perkahwinan ( ikatan suami isteri ) yang sah dalam tempoh tertentu seperti yang dijanjikan dalam persetujuan nikah muataah )
• Tidak secara taklik ( tiada sebutan prasyarat sewaktu ijab dilafazkan )
Contoh bacaan Ijab : Wali / wakil Wali berkata kepada bakal suami:"Aku nikahkan / kahwinkan engkau dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya / bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai ".

SYARAT QABUL
• Ucapan mestilah sesuai dengan ucapan ijab
• Tiada perkataan sindiran
• Dilafazkan oleh bakal suami atau wakilnya ( atas sebab-sebab tertentu )
• Tidak diikatkan dengan tempoh waktu seperti mutaah ( seperti nikah kontrak )
• Tidak secara taklik ( tiada sebutan prasyarat sewaktu qabul dilafazkan )
• Menyebut nama bakal isteri
• Tidak diselangi dengan perkataan lain
Contoh sebutan qabul ( akan dilafazkan oleh bakal suami ): " Aku terima nikah / perkahwinanku dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya / bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai " ATAU " Aku terima Diana Binti Daniel sebagai isteriku ".

Selepas qabul dilafazkan Wali / wakil Wali akan mendapatkan pengiktirafan / kesaksian dari para hadirin khususnya dari dua orang saksi perkahwinan dengan cara meminta saksi mengatakan lafaz "SAH" atau perkataan lain yang sama maksud dengan perkataan itu.
Selanjutnya Wali / wakil Wali akan membaca doa selamat agar perkahwinan suami isteri itu berkekalan dan berbahagia sepanjang kehidupan mereka serta doa itu akan diaminkan oleh para hadirin.

Sejurus itu, mas kahwin / bayaran perkawinan / mahar akan diserahkan kepada pihak isteri dan selalunya sebentuk cincin akan disarungkan kepada jari manis isteri oleh suami sebagai tanda permulaan ikatan kekeluargaan atau simbol pertalian kebahagiaan suami isteri. Aktiviti ini diteruskan dengan isteri mengucup / mencium tangan suami, manakala suami mencium dahi isteri atau pipinya. Aktiviti ini disebut sebagai "Pembatalan Wuduk". Ini kerana sebelum akad nikah dijalankan, suami dan isteri itu diminta untuk berwuduk terlebih dahulu.

Suami isteri juga diminta untuk solat sunat nikah sebagai tanda kesyukuran selepas perkahwinan berlangsung. Perkahwinan Islam sememangnya mudah kerana ia tidak perlu mengambil masa yang lama dan memerlukan banyak aset-aset perkahwinan disamping mas kahwin,hantaran atau majlis keramaian ( walimatul urus ) yang tidak perlu membebankan atau membazir. Jadi mengapa perlu menyusahkan dalam hal berkaitan perkahwinan dan mengapakah perlu melakukan zina?

WAKIL WALI / QADI
Wakil wali / Qadi adalah orang yang dipertanggungjawabkan oleh institusi Masjid atau jabatan / pusat Islam untuk menerima tuntutan para Wali untuk menikahkan / mengahwinkan bakal isteri dengan bakal suami.Segala urusan perkahwinan,penyedian aset perkahwian seperti mas kahwin, barangan hantaran ( hadiah ), penyedian tempat berkahwin, jamuan makanan kepada para hadirin dan lain-lain adalah tanggungan pihak suami isteri itu. Qadi hanya perlu memastikan aset-aset itu telah disediakan supaya urusan perkahwinan berjalan lancar.Disamping tanggungjawabnya mengahwinkan suami isteri berjalan dengan dengan sempurna, Qadi perlu menyempurnakan dokumen-dokumen berkaitan perkahwinan seperti sijil perkahwinan dan pengesahan suami isteri di pihak tertinggi seperti jabatan Islam dan jabatan pendaftaran negara.Ini bagi memastikan status resume suami isteri itu sentiasa sulit dan terpelihara.Qadi selalunya dilantik dari kalangan orang-orang alim ( yang mempunyai pengetahuan dalam agama Islam dengan luas ) seperti Ustaz, Muallim, Mufti, Sheikh Ul-Islam dan sebagainya.Qadi juga mesti merupakan seorang lelaki Islam yang sudah merdeka dan akhil baligh.

MAHAR
Mahar ialah pemberian yang wajib diberikan oleh lelaki kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya. Ia juga disebut sebagai mas kahwin. Hukumnya adalah wajib berdasarkan surah An-Nisa: ayat 4. Jumlah mahar yang wajib dibayar akan ditentukan oleh walinya jika perempuan itu masih kecil, tetapi sudah baligh atau janda boleh ditentukan oleh perempuan itu sendiri. Mahar boleh dibayar dengan pelbagai cara yang mempunyai nilai atau faedah tertentu berdasarkan persetujuan bersama seperti rumah, kebun, mengajar atau membaca al-Quran, mengajar ilmu agama, senaskah kitab al-Quran, sejadah sembahyang, pakaian sembahyang atau sebagainya. Malah ia boleh dibayar secara tunai, bertangguh atau berhutang. Jika mahar berhutang, suami wajib membayarnya setelah melakukan persetubuhan atau persetubuhan secara syubhah atau salah seorang mati. Jika suaminya mati, waris suami wajib membayarnya kepada ahli waris isterinya. Jika diceraikan sebelum bersetubuh, hutang mahar wajib dibayar separuh daripada nilainya kepada bekas isterinya, jika sudah dibayar tetapi belum bersetubuh, maka isteri wajib memulangkan separuh daripadanya. Jika isteri meminta fasakh, mereka belum bersetubuh, dan mahar masih berhutang, suaminya tidak wajib membayarnya. Jika sudah dibayar, bekas isteri wajib memulangkan kesemua jumlah mahar tersebut.

Jenis mahar
• Mahar misil : mahar saudara perempuan yang telah berkahwin sebelumnya
• Mahar muthamma : mahar yang dinilai berdasarkan keadaan, kedudukan, atau ditentukan oleh perempuan atau walinya.

WALIMATULURUS
Walimatulurus atau kenduri kahwin sunat ( seperti majlis santapan makanan ) diadakan dan menerima jemputannya adalah wajib ( terdapat ulama mengatakan sunat ). Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka. Terdapat beberapa adab dalam walimatulurus seperti dilakukan selepas akad nikah; menjemput jemputan mengikut keutamaan seperti didahulukan saudara-mara, kaum kerabat dari kedua-dua pihak, jiran dan rakan kenalan; bagi pengantin wanita hendaklah mengikut sunah Nabi Muhammad SAW dengan cara bersederhana dan tidak unsur mehah, maksiat dan kemungkaran; dilarang sama sekali berhutang yang membebankan.Dalam menganjurkan agenda berkaitan Walimatulurus,etika berbudaya mengikut adat resam bangsa masing-masing adalah dibolehkan,namun perlu diingat agar penganjurannya perlulah selari dengan apa yang dianjurkan oleh Islam tanpa mempunyai rasa gharar ( was-was ) dalamnya.Juga tidak mempunyai pengaruh adat berunsur keagamaan dan kepercayaan yang dicedok dari agama lain.Islam melarang aktiviti persandingan seperti yang menjadi adat kebiasaan dalam masyarakat melayu khususnya kerana perbuatan tersebut telah menampakkan pengaruh Hindu-Buddha seperti aktiviti merenjis dan menepung tawar, selain memperlihatkan pasangan pengantin yang bergaya dan bersolek secara terus kepada hadirin. Hal ini akan pasti akan menimbulkan rasa bangga oleh pasangan pengantin dan menimbulkan rasa ( seperti cemburu,gersang dan was-was ) dari kalangan hadirin yang melihat aktiviti persandingan tersebut.

Segala apa yang diterangkan di atas adalah secara umumnya pernikahan antara manusia sesama manusia mengikut syarat-syarat tertentu. Jika berlaku pernikahan antara manusia dengan jin pula perlulah juga mengikut syarat sekurang-kurangnya ada pengantin lelaki, pengantin perempuan, Wali Hakim , dua orang saksi lelaki serta ijab dan kabul ( akad nikah ). Saya pernah menyaksikan sendiri bagaimana pernikahan antara manusia dan jin dilakukan di Indonesia. Syarat yang paling penting adalah guru yang akan menjalankan urusan pernikahan tersebut mestilah ‘menzahirkan’ jin tersebut ke dalam bentuk manusia. Kerana mengikut guru yang menjalankan urusan tersebut, tidak sah sekiranya semasa akad nikah diadakan salah seorang pengantin itu masih berada di alam yang berlainan. Saksi dan juga Wali Hakim perlu melihat dengan jelas kedua-dua pengantin lelaki dan perempuan tersebut. Untuk mempermudahkan lagi urusan berkenaan biasanya guru tersebut sendiri yang akan menjadi wakil wali atau Qadi bagi pernikahan tersebut.

Sebelum pernikahan dijalankan maka guru tersebut akan membuat satu perjanjian dengan jin dan keluarganya yang mana jin tersebut tidak boleh menganiayai isteri ( jika jin adalah lelaki ) dan tidak boleh derhaka kepada suami ( jika jin adalah perempuan ). Jika melanggar syarat tersebut maka akan hancur musnahlah mereka dengan sendirinya. Berlainan pula dengan manusia, jika manusia itu suami tidak boleh menganiayai isteri ( jin ) dan jika manusia itu isteri tidak boleh menderhakai suami ( jin ) tersebut. Jika melanggar syarat tersebut maka manusia tersebut boleh ‘dighaibkan’ ke alam jin dan menjadi hamba di alam tersebut buat selama-lamanya. Jika syarat-syarat tersebut telah dipersetujui maka barulah pernikahan tersebut akan dijalankan oleh guru tersebut.

Berhubung dengan mahar urusan pernikahan yang perlu dibayar kepada guru pula adalah sekitar RM10,000 ke RM30,000 bagi guru yang boleh ‘menzahirkan’ jin ke dalam bentuk manusia tersebut. Saya sendiri pernah melihat puteri jin yang telah dizahirkan dalam bentuk manusia tersebut mempunyai wajah yang cantik dan mempesonakan. Boleh disentuh dan boleh dipegang sebagaimana manusia biasa. Kelebihan dalam menggunakan khidmat guru sebegini dalam urusan pernikahan ini adalah pasangan jin tersebut boleh ‘ghaib’ pada bila-bila masa dan ‘zahir’ pada bila-bila masa mengikut kehendak pasangan yang satu lagi. Bermaksud di sini setelah selamat dinikahkan maka pasangan jin ( manusia ) tersebut boleh melihat isteri atau suaminya tanpa perlu bantuan guru atau mengamalkan apa-apa ilmu untuk tujuan berkenaan. Jika berlaku kelahiran pula, anak yang dilahirkan pula boleh ‘dizahirkan’ ke alam kita atau ‘ ghaib ’ ke alam jin. Dan anak tersebut juga boleh ‘ zahir ’ atau ‘ ghaib ’ bila-bila masa yang dikehendaki oleh dirinya sendiri sebagaimana ibu atau bapanya itu ( jin ) tersebut mempunyai keistimewaan itu sebelumnya.

Biasanya pernikahan ini dijalankan di Indonesia hanyalah semata-mata bertujuan untuk mendapat kekayaan bagi manusia kerana pasangan jin yang dinikahkan itu berupaya mencari kekayaan harta dunia kepada manusia yang dinikahinya mengikut kenyataan guru yang menjalankan urusan pernikahan tersebut. Tetapi memang ada benarnya kerana sahabat saya di sana yang merupakan seorang pemandu teksi mempunyai duit yang banyak sedangkan tidak munasabah pekerjaan seperti itu mampu memberikannya sebuah rumah banglo yang besar beserta 3 buah kereta mewah yang mana saya sendiripun tidak mampu membelinya buat masa sekarang. Saya sendiri pun pernah ditawarkan oleh guru berkenaan untuk dinikahkan dengan puteri jin dengan mahar yang jauh lebih rendah berbanding mahar biasa pada tahun lepas namun setelah memikirkan sedalam-dalamnya maka saya mentah-mentah menolak pelawaan guru berkenaan dengan cara yang baik.

Akhirul kalam, dalam perkara melibatkan pernikahan jin dan manusia ini bukanlah perkara yang mudah. Pihak Pusaka Alam 2U sendiri pun tidak mampu untuk ‘ menzahirkan’ jin dalam bentuk manusia yang sempurna, masakan boleh pula kami menikahkan manusia dengan jin sedangkan syarat utama tersebut pun masih tidak mampu kami laksanakan. Bukan apa, jika jin tersebut boleh ‘dizahirkan’ dalam bentuk manusia yang sempurna maka apa-apa sahaja ‘barang berharga’ yang dibawa olehnya dari alam jin akan sempurna zahirnya juga ke alam kita ini. Rugilah dan tidak ada apa-apa kelebihanlah jika bernikah dengan jin tetapi tiada mendapat keistimewaan atau kekayaan daripada pernikahan tersebut. Semoga perkongsian ilmu ini bermanfaat untuk kita semua. Diingatkan sekali lagi, pihak kami TIDAK menyediakan perkhidmatan ‘pernikahan dengan jin atau puteri jin’ dan  jauh sekali dengan ‘ RATU JIN ’ kepada anda, cuma artikel ini diterbitkan sekadar menjawab pertanyaan beberapa pelanggan yang bertanyakan akan hal ini kepada pihak kami. Semua kenyataan di dalam artikel ini adalah benar untuk pengetahuan anda. Diharap artikel ini dapat memuaskan hati pelanggan kami yang bertanya. Sekian, harap maklum dan terima kasih.

~ Artikel ini diterbitkan oleh Syeikh Muhammad Solihen ~

BAYARAN

BAYARAN HENDAKLAH DIBUAT KE AKAUN ATAS NAMA

“ AHMAD HAFIZUDDIN LUTFI BIN KADIR ”

~ PENGURUS KEWANGAN SYARIKAT~

( PILIH MANA-MANA SATU AKAUN YANG MEMUDAHKAN PROSES PEMBAYARAN ANDA )


NO

NAMA BANK

NOMBOR AKAUN

1.

MAYBANK

1630-1948-3075

2.

BSN

11105-29-00004105-4

3.

AMBANK

161-002-002698-0

4.

PUBLIC BANK

4-8714073-17

5.

TABUNG HAJI

630501048356540

6.

CIMB BANK

1305-0003830-20-8

7.

RHB BANK

1-13056-0008203-1

SELEPAS SELESAI URUSAN PEMBAYARAN, SILA HANTARKAN BUTIRAN TENTANG PEMBAYARAN SEPERTI DI ATAS MELALUI ( CEK/BANK-IN@DEPOSIT ) MELALUI 2 LANGKAH BERIKUT:

1) SMS KE NOMBOR: 017-5959321

2) SMS NAMA PENUH BIN AYAH DAN IBU, TARIKH LAHIR DAN ALAMAT RUMAH SERTA BARANG YANG DIPESAN

SELEPAS ITU KAMI AKAN MEMAKLUMKAN KEPADA ANDA PROSES SETERUSNYA SEHINGGA BARANG SELAMAT SAMPAI KE TANGAN ANDA. INSYAALLAH.

HUBUNGI KAMI

Sebarang pertanyaan boleh menghubungi terus kami melalui panggilan atau SMS di talian :

017-5959321
(MASTER REIKI Tabib Tok Adi )
24 JAM InsyaAllah